محيط كار ما محل زندگي دوم ماست. اينكه رفتار ما و روابطمان با همکاران در محل كار چگونه است تا حدود زيادي تعيين كنندهي شخصيت و معيارهاي ارزشي و اخلاقي ماست. در محيط كار هم مثل محيط خانه، انسان در تعامل با افراد متعددي قرار ميگيرد كه هر كدام چارچوبهاي شخصيتي و رفتاري خود را دارا هستند. تعامل با افراد متعدد نيازمند توانمنديهاي متعددي نيز هست.
هر فردي از خلقيات و عقايد منحصر به فردي برخوردار است كه در تقابل با ديگران، اين عقايد گاهي بدل به انديشه، نگاه و در نتيجه عملكرد متضاد ميگردد. بنابراين همانگونه كه در محيط خانه نيز میان افراد احتمال تفاوت آرا و نوع نگاه وجود دارد در محيطهاي اداري و كاري و ميان همكاران نیز اين تفاوت ديدگاه و عملكرد به چشم ميخورد. از آنجايي كه محيط كار شما قسمت قابل توجهي از زمان و انرژي شما در طول روز را به خود اختصاص ميدهد ،نحوه ی گذشتن اين زمان برای شما تأثير مستقيم بر روحيه و شادابي شما خواهد گذشت.
بنابراين رفتار مناسب و محترمانهي همكاران با يكديگر در اين بازهي زماني نقش تعيين كنندهاي دارد.
سلامت روحي و رواني و بازتاب آن در افراد در چگونگي تعاملات و رفتارهاي آنان مشهود است. ميدانيم كه فرد از محيط و محيط از فرد تأثير ميگيرد. پس در يك روز كاري، هم رفتار شما به روی ساير همكارانتان تأثيرگذار است و هم خودتان از رفتار اطرافيان انرژي مثبت يا منفي جذب خواهيد كرد.
راهکارهایی براي حفظ آرامش و بهرهمندي خود و ديگران از مزاياي سلامت رفتاري در محيط كار
۱-درک متقابل
همكار شما، فردي است با دغدغهها و دلمشغوليهايي كه هر انساني ممكن است در طول زندگي با آنها دست به گريبان باشد.
اگر درك كنيد او هم ممكن است تعمداً قصد ايجاد كدورت به واسطه ی یک رفتار خاص را نداشته و تنها به خاطر مشغلهها یا دغدغه های شخصي اقدام به رفتاري كرده كه به دلخواه شما نيست، هضم رفتار او برايتان آسانتر خواهد بود.
۲- تمرین نگریستن از زاویه دید طرف مقابل
همکار شما هم انساني است با خلقيات ،تربیت و نگاه خاص خودش به مسائل.گاهی خودتان را جای او بگذارید و از زاویه دید او به مسائل نگریستن را، امتحان کنید.این روش به شما کمک می کند تا بتوانید فردی که نحوه ی تربیت و نوع نگاه و شخصیتش با شما متفاوت است را بیشتر درک نموده و در نتیجه در تعامل با او موفق تر عمل نمایید.
۳-گفتگوی سازنده
گر رفتاري مشاهده نموديد كه با معيارها و موازين اخلاقي شما سازگار نبود و اغماض از آن برایتان دشوار بود، ميتوانيد باگفتگویی ساده به او يادآوري كنيد كه رفتارش متناسب و سازگار با محيط کار يا با روحيات و عقايد شما نيست تا آن را تغيير دهد. از درگيري و ايجاد كدورت خودداري نماييد .در صورت عدم پذيرش او يا تكرار مجدد ميتوانيد تصميم جديدي اتخاذ نماييد.
۴-حسن نیت در رابطه
ميان شما و همكارانتان رابطهاي دوسويه برقرار است. پس اگر جايي او رفتار نامتناسبي كه سبب تغير شما ميشود، ميكند، دليل آن را در خودتان هم جستجو كنيد. ممكن است سخن يا حركتي از ناحيه شما سبب دلخوري يا عصبانيت او گرديده باشد. با حسن نيت ذهنيت قبلي را از ذهن او زدوده و به بهبود رابطه تان کمک کنید.
۵- اصل احترام
احترام، اصلي است كه در تمامي شئون زندگي و در همه مكانها و امور، مورد توجه است. شنيدهايد كه احترام، احترام ميآورد. يا احترام انسان دست خودش است.بنابراين در درجه اول، ميبايست براي ديگران احترام قائل شوید تا بتوانید از آنها انتظار احترام داشته باشيد.
۶- انجام درست وظایف
شما و همكارانتان بايد به اصل انجام شرح وظايف احترام گذاشته و از هرگونه رفتار توأم با ریاست مآبی يا سلطهجويي نسبت به هم بپرهيزید. همهي كارمندان وظایف تعریف شده ای دارند و نسبت به این وظايف خود نیز مسئول بوده و در جايگاه خود بايد از عملكرد خویش دفاع كنند.ایجاد هر گونه اختلال در وظیفه ی دیگران به کل مجموعه آسیب می رساند.
۷-رقابت سالم
رقابت در محيط كار خوب است به شرطي كه سالم بوده و باعث بروز ناهنجاري، نگردد.
به ياد داشته باشيد:
براي بالا رفتن بازده كاري در هر سيستم و سازمان، محيط كاري و جو حاكم بر آن در كنار عوامل ديگر، بسيار تعيين كننده است. بنابراين هر چقدر محيطي سالمتر و روابط افراد آن توأم با احساس مسئوليت و وظيفهشناسي بوده و احترام و نزاكت در آن بيشتر باشد، كارها بهتر و بيشتر انجام پذيرفته و شادابي و سلامتي رواني افراد نيز بيشتر تضمين ميشود.
آخرین دیدگاهها